پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118887
راهکار ربيعي براي مهار بيکاري
تاریخ انتشار : 1393/06/24 13:14:39
نمایش : 1434
ايجاد امنيت و ثبات شغلي، توجه به توليد داخلي، رشد اقتصادي مثبت و.. راه‌کارهاي کارشناسان اقتصادي در مهار بيکاري ارائه شده است اما به تازگي ربيعي با هشدار بيکاري ۱۰ ميليوني در آينده راه‌کارحل اين معضل را ايجاد صندوق اشتغال خوانده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، با توجه به اعلام نگراني مسئولان عالي رتبه کشور از موج جديد بيکاري و با توجه به اينکه بيکاري مشکل اول اقتصاد ايران در دهه آينده خواهد بود، اين رسانه پرداختن به معضل بيکاري را در دستور کار دائمي خود قرار داده و گزارش زير در اين راستا تهيه شده است.

هفته گذشته بود که ربيعي در کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس حين ارائه گزارش تعداد بيکاران فعلي را ۶ ميليون نفرعنوان کرد و گفت: ۷ ميليون نفر ديگر نيز به آن اضافه خواهد و به نمايندگان هشدار داد که اگر براي رفع مشکل بيکاري برنامه ريزي نکنيم، قطعا دچار مشکل مي شويم.

وزير کار همچنين به لزوم رشد اقتصادي متوسط سالانه ۷ درصد اشاره کرد و گفت: در سنوات قبل رشد اقتصادي کشور منفي بود و در حال حاضر به صفر رسيده و به سمت مثبت حرکت مي کند و هرچه کمتر از ۷ درصد باشد، از مهار اشتغال عاجز خواهيم بود.

وي معتقد است: اگر کاري نکنيم در افق ۱۴۰۰ تعداد بيکاران به ۱۰ ميليون نفر مي رسد و اين عدد خوبي نيست و بسيار خطرناک است، عمده واجدان شرايط کار، فارغ التحصيلان دانشگاهي اند که ۴۰ درصد آنها خانم هستند.

*راه‌کار آقاي وزير براي مهار بيکاري

اعلام هشدار و نگراني مسئولان عالي رتبه کشور از رئيس جمهور تا وزرا، اقتصاددانان و فعالان اقتصادي کشور از ورود حدود ۱۳ ميليون متقاضي کار به بازار کار طي ده سال آينده، نشان مي دهد که بيکاري معضل اول اقتصاد کشور شده است.اما در اين شرايط علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در نشست مشترک کميسيون ويژه رسيدگي به لايحه رفع موانع توليد مجلس از نمايندگان خواست تا براي رفع معضل بيکاري با ايجاد صندوق اشتغال موافقت کنند و مجوز ايجاد اين صندوق را بدهند.

همچنين وزارت کار به عنوان وزارتخانه متولي سياستگذاري براي برنامه‌هاي عملياتي برنامه هاي عملياتي حوزه کار و توسعه اشتغال را شامل تنظيم بازارکار و سياست گذاري اشتغال
تلاش در جهت ايجاد تعادل در عرضه و تقاضاي بازار کار، ارايه تعاريف و شاخص هاي بومي اشتغال و بيکاري، تلاش در جهت افزايش انعطاف بازار کار و کاهش هزينه هاي تبعي استفاده از نيروي کار، نياز سنجي بازار کار و ارايه اطلاعات پالايش شده، توسعه بازار کار در دسترس بين المللي براي جويندگان کار داخلي، افزايش صادرات خدمات فني، مهندسي و پزشکي از طريق اعزام نيروي کار، مديريت اشتغال اتباع خارجي، ارتقاء سهم فعاليتهاي کارآفريني در ارزش افزوده توليدي کشور، توسعه خلاقيت، نوآوري و کارآفريني از طريق ايجاد نهادهاي توسعه کارآفريني اعلام کرده است.

همچنين برنامه هاي ديگر اين وزارتخانه براي مهار بيکاري در قالب سياست‌هايي همچون برنامه ريزي و سياستگذاري توسعه اشتغال در بخشهاي مختلف اقتصادي، بهبود شاخص هاي فضاي کسب و کار از طريق نظارت و ارايه ،نهادهاي کاربردي، نظارت بر ارايه فرصتهاي عادلانه اشتغال براي جويندگان کار، شناسايي ظرفيتهاي اشتغال جديد بر اساس روندهاي فني و علمي،گسترش کسب و کار خانگي و مشاغل از راه دور، تلاش در جهت بهبود مستمر فضاي سرمايه گذاري و توليد در جامعه، آينده پژوهي در روند و فضاي اشتغال کشور به منظور شناسايي مشاغل جديد و مهارتهاي مورد نياز و برنامه ريزي منابع انساني، تلاش در جهت گسترش و استفاده بهينه از ظرفيت هاي اقتصادي داراي مزيت مانند گردشگري و حق گذر (ترانزيت) ، تجاري سازي ايده ها و پشتيباني از شرکت هاي کوچک ، نوآور و نوپا و تلاش در جهت کاهش فاصله نرخ بيکاري استانهاي کشور دنبال شده است.

 طبق مصاحبه‌هايي که تا کنون اين خبرگزاري با مسئولان داشته است،‌ايجاد امنيت و ثبات شغلي در کنار برنامه ريزي براي رسيدن به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴،توجه به توليد داخلي و رشد ۸درصدي اقتصاد کنار اصلاح فرهنگ کار در کشور چندين مقوله مهم در مهار نرخ بيکاري است.با توجه به اينکه حل مشکل بيکاري همواره در دولت‌هاي قبلي با طرح هاي فراواني از جمله پرداخت وام هاي خوداشتغالي، اجراي طرح بنگاه هاي کوچک زودبازده، مشاغل خانگي و مباحث از اين قبيل مورد بررسي قرار گرفته و در نهايت نتيجه مثبتي نداشته است. اکنون ايجاد صندوق اشتغال که راه‌کار آقاي وزير است تا چه براي حل معضل صف۱۳ ميليوني بيکاران در آينده مي‌تواند عملياتي باشد؟
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html